Katalog
Nedladdning
 
Visa, Visa Delta, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Solo

Tid för detox

Tuesday, 22 February 2011  |  Admin

Varför detox?

Kroppen har en medfödd och fantastisk förmåga att vara hälsosam om vi bara tillåter det. När den helar, helar den selektivt alla sjukdomar på alla nivåer. Helandet sker uppifrån och ner, inifrån och ut, från de större organen till de mindre och i omvänd ordning beroende av hur sjukdomen först visade sig (dvs. det senaste sjukdomen rensas ut först).

Genom att gå över till en hälsosammare kost börjar kroppen arbeta med de toxiner som har lagrats i våra vävnader. Detta sker som en enkel diffusion (spridning) från ett område med hög koncentration till ett område med låg koncentration. Med en ohälsosam kost går näringsämnen tillsammans med gifter in i blodet och lymfsystemet från matsmältningskanalen. Om koncentration är högre än toxinerna i cellen kommer de att diffundera in i cellen och lagras där. Omvänt, om du äter en hälsosam kost är koncentrationen av gifterna i den extracellulära vätskan låg, cellerna kan därför börja sin avgiftning till den extracellulära vätskan och vidare därifrån över till organ som lever, njurar, matsmältningssystemet samt mage och hud. Vid en alltför snabb övergång, till exempel under en detoxkur, kan dessa organ bli överbelastade och kroppen går in i en kris. Det är viktigt att skilja mellan en hälsokris och en sjukdomskris. En hälsokris uppträder vanligtvis efter övergång till en sundare livsstil och förändringen sker när kroppen har blivit stark nog att göra sig av med toxinerna. Det kan pågå under några dagar upp till flera veckor. I detta tillstånd är det viktigt att stödja din kropp med vila och äta och dricka basiskt och leva en sund livsstil.

Tillsammans med den hälsosamma kosten är det optimalt att fokusera på en ny livsstil vilket ytterligare stöttar den positiva förändringen. Ju bättre du mår desto lättare är det att hitta tid för motion, vila, dricka vatten, få ljus och solsken, andas djupt och ordentligt, umgås med människor du älskar och känna livskraften.

Dagligen sker syrabildande processer i vår kropp. Detta är en normal del av vår ämnesomsättning, motion producerar mjölksyra, nedbrytning av proteiner bildar fosfor och svavelsyra. Cellernas ämnesomsättning producerar koldioxid. En stark och balanserad kropp kan lätt utsöndra dessa syror. Detta kräver dock på lång sikt en diet baserad på basisk föda, (dvs. en relativt basformig diet), lättare blir det om du går över till en rent vegetarisk livsstil. Kött är syrabildande och många människor som äter vanlig västerländsk kost lider av flera sjukdomar som orsakas av ett ihållande och kronisk överskott av syra.

Du kan välja en långsam avgiftning av kroppen ganska enkelt genom att ändra din livsstil till en mer hälsosam eller så kan du välja en mer kontant detox. För att uppnå maximalt ut av sistnämnda är det fortfarande bäst om kroppen är basisk när du börjar. På bara 6 dagar är det även möjligt att göra en detox som känns tydligt både fysiskt och mentalt. Detta förutsätter att du under 6 dagar fyller kroppen med basbildande, renande färska drycker och mat, mycket vatten, yoga eller annan motion. Ta kontakt varje dag med din själ och kom ihåg vem du är, vila och stötta kroppen maximalt. De flesta mår bra av att ge kropp och själ en paus 1-2 gånger per år. Vi utför regelbunden service av en massa andra saker, men sällan av vår kropp som utför ett fantastiskt arbete varje dag.

Tips för en lyckad DETOX-(främjar matsmältningen och ökar din ämnesomsättning).

Börja dagen med - ett glas avkylt kokt vatten med saften från en halv citron stimulerar ämnesomsättningen

Drick inte vatten till maten - vatten späder magsyra (som består av proteinnedbrytande enzymer och saltsyra) och inverka negativt på matsmältning

Tugga maten ordentligt - en hektisk livsstil där man inte tuggar maten ordentligt eller äter i  förbifarten minskar enzymproduktionen och leder till dålig absorptionsförmåga av viktiga näringsämnen.

Kryddig och inlagd mat - lite inlagd gurka (utan socker), ingefära eller en "virgin mary”  med Tabasco före måltid främjar matsmältningen.

Slappna av när du äter - stress hämmar frisättningen av magsyra. Ät inte när du sitter vid datorn eller kör bil.

Regelbunden motion syresätter blodet som i sin tur ökar matsmältningen - motionera alltid före måltid

Ät mer fibrer - bra källor är färsk frukt eller torkade frukter som fikon och katrinplommon, grönsaker, baljväxter. Du kan också komplettera kosten med krossade linfrö eller loppfröskal (Psyllium fröskal) - Drick mycket vatten när du ökar fiberintaget.

Undvik att kombinera proteiner med kolhydrater under samma måltid - proteiner kräver andra matsmältningsvillkor än en stärkelserik diet. Undvik att kombinera proteiner såsom kött, ägg, ost och fisk med kolhydrater som bröd, ris, pasta eller potatis i en måltid. Proteiner eller kolhydrater kan kombineras med sallad och alla sorters grönsaker, vegetabiliska oljor och nötter.

Frukt är en sorts "superfood" - går snabbt genom systemet, men undvik att kombinera frukt med andra livsmedel eftersom det stör matsmältningen av både stärkelse och protein. Ät färsk frukt upp till 30 minuter före måltid men aldrig efter!

Ekologiska produkter - Avgiftningsprocessen är mycket mer effektiv om man äter ekologiska produkter - de som odlas utan bekämpningsmedel och har ett högre innehåll av vitaminer och mineraler. Frukt och grönsaker med starkt utrensande effekter är äpplen, vindruvor, kiwi, citroner, ananas, päron, kronärtskockor, rödbetor, broccoli, kål, morötter, selleri, fänkål, purjolök, nässlor och lök.

Kompletterande tillägg under detox-kuren.

Följande hjälper avgiftningsprocessen och/eller ger din kropp de näringsämnen den behöver:

   * Lös upp loppfröskal (Psylliumskal) eller krossade linfrön i vatten för att bilda en gelé. Detta lindrar mag-tarmkanalen, förhindrar förstoppning och avlägsnar toxiner. Drick alltid rikligt med vatten när du äter extra fiber.
    * Seaweed (tång) kompletterar kroppen med viktiga mineraler, vitaminer och spårämnen. Tång har också en renande och urindrivande effekt, vilket ytterligare stärker avgiftningsprocessen.
    * Andra näringstillskott är spirulina och chlorella. Bägge kan intas i tablettform, kapslar eller pulver.
    * Mariatistel en ört som är ett utmärkt stöd för din lever.
    * Ingefära stimulerar matsmältningen.

VAD KAN JAG ÄTA UNDER EN DETOX?

Planera din detoxkur i god tid. Under veckan fram tills du börjar kuren ska du undvika svart te, kaffe, socker, godis, vitt bröd, kött, alkohol och tobak. Drick mycket vatten och ät massor av färska, ekologiska frukter och grönsaker, brunt ris och ångkokta grönsaker.

DAG 1:

Morgon: Drick ett glas avkylt kokt vatten med saften från en halv citron.

Under dagen: ät ekologiska druvor. Ät minst ett kilo under dagen. Drick mycket filtrerat vatten, örttéer (prova pepparmynta, kamomill, ingefära eller Yogi-te) och färskpressad morot, selleri och äpplejuice. Späd alla juicer med vatten i förhållandet 1:1. Drick helst åtta glas (á 200 ml) vätska per dag, varav högst hälften får vara utspäd saft - resten bör vara vatten eller icke vattendrivande örttéer.

DAG 2:
 
Upprepa dag 1.

DAG 3:

Frukost: Ät färsk frukt - så mycket du vill särskilt äpplen, ananas, vindruvor, kiwi, citrus, päron -. Drick igen rikligt med vatten och örtté. Om du inte vill äta frukt, kan du i stället dricka färskpressad juice eller göra en smoothie.

Lunch: Ät så mycket du kan av ekologiska grönsaker - välj färsk sallad, tomat, kronärtskocka, rödbetor, broccoli, kål, fänkål, purjolök, morötter, selleri och lök
- rå eller ångad, vad du föredrar – och med färskpressad citron. Drick mycket vatten och örtte.

Middag: Gör en soppa av strimlad vitkål, morötter, selleri, ingefära, fänkål, purjolök och lök, färska örter - särskilt rosmarin är gott och tillsätt lite chili. Drick mycket vatten och örtte.

Soppor: Hacka 1 lök, 1 morot, ¼ selleri, ¼ vitkål, purjolök och 1 ½ fänkål, 1 tsk färskriven ingefära. Fyll en gryta med ca ½ liter vatten och tillsätt rosmarin, lite chili och salt efter smak. Koka grönsakerna på låg värme tills de känns mjuka. Ät som de är eller finfördela dem i en mixer.
 

Biverkningar av detoxkuren

En detoxkur kan medföra både fysiska och psykiska reaktioner. I takt med att gifterna arbetar sig ut från din fettvävnad och in i blodomloppet, kommer du sannolikt att uppleva ett visst obehag. Vanliga symtom är: akne, hudutslag, huvudvärk, kroppslukt, dålig andedräkt, illamående och snuva och omväxlande diarré och förstoppning. Du kan också uppleva influensaliknande symptom och humörsvängningar.

OBS! Om du har hälsoproblem eller är gravid bör du undvika att gå på denna diet utan att först rådfråga din läkare.

Kom också ihåg att ge din hud en hälsokur och välj produkter utan syntetiska kemikalier. Green People erbjuder allt för frisk kroppsvård - www.greenpeople.se


 

Senaste nytt
Thursday, 14 July 2016
Posted in  Blog
Thursday, 19 May 2016
Posted in  Blog
Tuesday, 12 April 2016
Posted in  Blog
Friday, 12 February 2016
Posted in  Blog
Friday, 6 November 2015
Posted in  Blog
Tuesday, 29 September 2015
Posted in  Blog
Friday, 7 August 2015
Posted in  Blog
Wednesday, 22 July 2015
Posted in  Blog
Tuesday, 9 June 2015
Posted in  Blog
Monday, 18 May 2015
Posted in  Blog
Monday, 20 April 2015
Posted in  Blog
Friday, 3 April 2015
Posted in  Blog
Saturday, 7 February 2015
Posted in  Blog
Wednesday, 10 December 2014
Posted in  Blog
Monday, 3 November 2014
Posted in  Blog
Monday, 6 October 2014
Posted in  Blog
Monday, 29 September 2014
Posted in  Blog
Tuesday, 9 September 2014
Posted in  Blog
Friday, 22 August 2014
Posted in  Blog
Thursday, 3 July 2014
Posted in  Blog
Monday, 19 May 2014
Posted in  Blog
Monday, 12 May 2014
Posted in  Blog
Wednesday, 7 May 2014
Posted in  Blog
Tuesday, 8 April 2014
Posted in  Blog
Wednesday, 5 March 2014
Posted in  Blog
Sunday, 9 February 2014  |  inger johanne
Posted in  Blog
Tuesday, 28 January 2014  |  inger johanne
Posted in  Blog
Wednesday, 15 January 2014  |  inger johanne
Posted in  Blog
Wednesday, 12 June 2013  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 22 May 2013  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 10 April 2013  |  Admin
Posted in  Blog
Friday, 30 November 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 8 November 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Friday, 12 October 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 20 September 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 26 July 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 19 July 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Friday, 6 July 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 26 April 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Monday, 23 April 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Monday, 2 April 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Monday, 20 February 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 26 January 2012  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 27 October 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 21 September 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 30 August 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 23 August 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 17 August 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 28 June 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 15 June 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 31 May 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 25 May 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 28 April 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Thursday, 7 April 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 22 March 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 16 March 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Monday, 7 March 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Friday, 4 February 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 11 January 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Sunday, 2 January 2011  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 8 December 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 30 November 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Monday, 22 November 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Tuesday, 16 November 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 3 November 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Wednesday, 3 November 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Sunday, 17 October 2010  |  Admin
Posted in  Blog
Friday, 1 October 2010  |  Admin

introduktionstext...

Posted in  Blog