Katalog
Nedladdning
 
Visa, Visa Delta, Visa Electron, MasterCard, Maestro, Solo

Torr hud

Om talgproduktionen är nedsatt kan det ofta resultera i en torr och fjällande hy som lätt spricker. Detta problem intensifieras av miljöfaktorer som stark sol, vind, kyla, extrema temperatursvängningar (två tredjedelar av kvinnorna på det nordliga jordklotet lider av torr hud under vintern), aircondition, centralvärme, luftföroreningar och överdrivet solande. Hudirriterande vårdprodukter baserade på syntetiska ingredienser, alkohol och tensider som natrium lauryl sulfat bidrar alla till detta problem.

Torr hud kan också vara ett tecken på brister i kosten, särskilt brist på essentiella omega-3 och 6 fettsyror och A- och B-vitaminer. Alkohol och koffein är vattendrivande och kan således torka ut huden. Torr hy kan också vara ett tecken på att sköldkörteln inte fungerar optimalt. Viss typ av medicin som t.ex. vattendrivande medel och antihistamin torkar ut huden.

Vård av torr hud

• Undvik extrema temperaturer.
• Var uppmärksam på luftfuktigheten i ditt hem, inte minst under vintern, sätt ev. en skål vatten vid elementen eller använd en luftfuktare.
• Undvik överdrivet solande och använd mineralbaserad solkräm på utsatta områden.
• Se till att få rikligt med sömn eftersom cellerna återskapas när du vilar.
• Regelbunden motion ger näring och avgiftar huden inifrån.
• Välj en mild, alkoholfri rengöringskräm – helst ekologisk och rik på närande oljor.
• Undvik att använda aggressiva skrubbkrämer när du tar bort döda hudceller. Undvik tuffa tvålar och mycket varmt vatten.
• En blöt ansiktslapp gjord av fina mikrofiber är bäst till torr hud.
• Torr hud mår bra av regelbunden ansiktsmassage – använd en ansiktsolja som är rik på t.ex. nypon, myskrosolja och granatäpple.
• En ekologisk fuktighetskräm av hög kvalitet ökar huden vatteninnehåll och ger den ett mjukt utseende.
• Använd rosenvatten eller rent mineralvatten för att fräscha upp ansiktet under dagen.
• Smörj alltid fuktighetskräm i ansiktet och på halsen med lätta, uppåtgående rörelser när huden fortfarande är lite fuktig. Detta bidrar till att bevara fukten och stimulerar blodomloppet.
• Använd en fet ekologisk rengöringskräm eller salva innan du går och lägger dig. Ta bort överflödig kräm med rosenvatten. Följ upp med några få droppar ansiktsolja följt av serum. Använd ansiktsmask en gång i veckan för att rensa huden och ta bort torra och döda hudceller.

Kost för torr hud

• Drick rikligt med filtrerat vatten och örtte.
• Begränsa drickandet av alkohol och kaffe som båda har en vattendrivande effekt och kan förvärra tillståndet.
• Komplettera din kost med vitaminer, mineraler och essentiella fettsyror från gulltrav (nattljus).
• Ät solrosfrön, pumpakärnor och nötter som mellanmål.
• Se till att få i dig rikligt med fet fisk. Använd omega-3 och 6 oljeblandningar eller köp kallpressad linfröolja. Dessa oljor kan användas dagligen i sallader, på bakade potatisar eller i kalla rätter.
• Ät rikligt med gula och oranga frukter och grönsaker eftersom de är rika på antioxidanter, C-vitaminer och betakaroten. Ät också gröna bladgrönsaker och vetegroddar som är bra källor till B5-vitamin.
• Ät mer E-vitamin (finns i avokado, fullkornsprodukter, nötter och frön). E-vitamin är en antioxidant som skyddar huden mot tidiga ålderförändringar och upprätthåller elasticiteten.
• Se till att din kost innehåller zink som har avgörande betydelse för hudens sundhet. Naturliga källor är ostron, sesamfrö och pumpakärnor.
• Vitlök, lök, ägg ogch sparris är alla rika på svavel som hjälper till att hålla huden glatt och ungdomlig.
• Undvik stekt mat, animaliskt fett och transfetter som ökar produktionen av de skadliga fria radikalerna.
• Undvik söta drycker, socker, choklad, chips och andra former av junkfood.