FRI FRAKT VID KÖP ÖVER 499,00KR

Vår historia

Så blev vi Storbritanniens mest populära naturliga och ekologiska hudvårdsmärke

1994

En mammas inspiration

Charlotte Vøhtz’ motivation för att skapa rena, ekologiska hudvårdsprodukter började då hennes på den tiden tvååriga dotter Sandra kämpade med hudallergi och eksem. Charlotte sökte efter milda, naturliga produkter till Sandras sensitiva hud och upptäckte att så kallad naturlig hudvård från konventionella märken nästan uteslutande innehöll syntetiska innehållsämnen. I själva verket kan en produkt med mindre än 1% naturligt eller ekologiskt innehåll kallas ”naturligt”.

Charlotte säger: ”Från den stunden insåg jag att vi alla är barn av den kemiska tidsåldern, och att de ständigt närvarande, människoskapta kemikalierna i kombination med ändrade kostvanor har en genomgripande effekt på oss alla.

1
line-draw-top

1995

Ekologiska krämer till dottern Sandra

Bristen på milda, äkta naturliga och ekologiska produkter på marknaden fick Charlotte att lägga all sin energi på att skapa ekologiska krämer och salvor som noga skräddarsytts åt dotterns allergidrabbade hud.

Charlotte säger: ”Det finns många motivationer bakom ett entreprenörskap – att vara din egen chef, tjäna pengar eller starta något nytt. För mig handlade det om att hjälpa till att behandla de hudproblem, som Sandra led av. Som alla föräldrar till barn med allvarliga problem vet, så kan det vara en lång och svår kamp att hitta behandlingar som fungerar.

2
line-draw-bot

1997

Green People grundas

Green People grundades år 1997 efter flera års intensiv produktutveckling. Charlottes principer innebar redan från början, att effektivitet och etik aldrig nedprioriterades till fördel för större vinst. Täta samarbeten etablerades med leverantörer av naturliga och ekologiska ingredienser runt om i Europa för att skapa de första produkterna – samarbeten med etiska partners, som existerar än idag.

Det var ett löfte redan från Green Peoples tidiga start, att vi aldrig skulle använda hårda, syntetiska ingredienser såsom sodium lauryl sulphate (SLS), parabener, ftalater, petrokemikalier, alkohol (etanol) eller syntetiska parfymämnen eller färgämnen i våra produkter.

Vår mission är att tillhandahålla effektiva, ekologiskt certifierade produkter av hög kvalitet.

2
line-draw-top
IKKE TESTED PÅ DYR
IKKE TESTED PÅ DYR

EJ TESTADE PÅ DJUR

line-left

1999

VI SATTE HÖGA STANDARDER

När Charlotte fått uppleva hur en del skönhetsmärken använde missledande påståenden, var hon fast besluten att bestämmelser skulle införas i branschen – där det är lagligt att kalla en produkt ”naturlig”, om det naturliga innehållet endast är 1%. Hon kontaktade Soil Association, en erkänd organisation inom ekologisk livsmedelscertifiering i Storbritannien, och uppmanade dem att utarbeta standarder för ekologisk personvård och hälsoprodukter.

År 1999 bjöds Charlotte in till att bli en del av Soil Associations kommitté, som skulle utarbeta de första standarderna för ekologiska skönhetsprodukter. Charlotte, och senare Green Peoples vetenskapliga expert inom kosmetik Ian Taylor, spelade en avgörande roll i arbetet med att skapa ett regelverk för ekologisk kosmetik.

3
line-draw-bot
Hvorfor økologi?
Hvorfor økologi?

VARFÖR EKOLOGISKT?

line-right

2000-NUTID:

UPPBYGGANDE AV TROVÄRDIGHET OCH EN LOJAL KUNDKRETS

Charlotte visade snabbt att det fanns efterfrågan på effektiva, ekologiska hudvårdsprodukter. Produkterna såldes till en början i en lokal hälsokostbutik i West Sussex, men det tog fart och Green People var inom kort brett representerat på webbshoppar och i hälsokostbutiker i England.

3
line-draw-top
Støtter op om velgørenhed
Støtter op om velgørenhed

STÖDJER VÄLGÖRENHET

line-left

2000-NUTID

UPPBYGGANDE AV TROVÄRDIGHET OCH EN LOJAL KUNDKRETS

Förstklassig kundservice med en personlig prägel och utmärkta produkter har gett Green People en plats i flera tusen människors hjärtan. Och det märks tydligt att Charlottes hängivenhet till effektiva, ekologiska formuleringar har haft en positiv inverkan på många människors vardag. Green People tar dagligen emot otaliga lovord från tacksamma kunder, som är lättade över att äntligen ha hittat ett hudvårdsmärke, som fungerar för dem.

Green People har hittills vunnit över 140 priser (awards) från tidningar och organisationer, inklusive Natural Health Magazine, Ultimate Natural Beauty Bible och The Green Parent samt från TIPS awards – godkänt av barnmorskor – för serien Organic Babies.

4
line-draw-bot

IDAG

GREEN PEOPLE IDAG

Green People har med sin stora kunskap och erfarenhet skapat en komplett serie av ekologiskt certifierade produkter för hela familjen. Alla produkter är fullproppade med över 90% aktiva naturliga och ekologiska ingredienser, som skyddar och ger näring samt skapar en hud i balans – och allra viktigast, respekterar din kropp.

Charlotte säger: ”Vi tar dagligen emot positiva meddelanden från våra kunder, och det är så härligt att veta att våra produkter har gjort en skillnad och det gör vårt arbete enormt meningsfullt.”

Vår resa började med en mamma som sökte hjälp för sin dotters hudproblem. Idag har familjeverksamheten Green People kommit mycket längre, men vi har fortfarande samma intresse för alla kunder och ger samma personliga service, som vi alltid gjort.

4